Izdavači u panici, Google im novim potezom može načiniti veliku štetu

FOTO: Pixabay

Google je na godišnjoj konferenciji za developere otkrio mnoštvo noviteta vezanih uz Gmail, Google Maps i druge proizvode ili iz svog “asortimana”, zbog čega je “ispod radara” prošla najava implementacije umjetne inteligencije u Google Search.

Ne zvuči toliko drastično, zar ne? Možda na površini, ali ispod nje se kriju zanimljivosti. Google ima plan rezultate pretrage prezentirati uz pomoć umjetne inteligencije, baš onako kako to čini ChatGPT, zbog kojeg Search gubi korisnike.

I dalje ne zvuči drastično? Možda ako se gleda iz kuta pojedinca, koji će nakon pretrage dobiti apsolutno sve na jednom mjestu. Primjerice, ako korisnik u tražilicu upiše nešto tipa “gdje izaći van”, “gdje jesti najbolju pizzu”, “po čemu je Hrvatska najpoznatija”… neće samo dobiti listu pretraga s potencijalnim odgovorima već će dobiti kratak osvrt sa savjetima. I to je ono čega se izdavači boje, činjenice da će korisnici dobiti informaciju bez da kliknu na njene izvore.

Umjetna inteligencija koju je prezentirao Google funkcionira kao i ona koju je u ChatGPT “ugradio” OpenAI. Dakle, sve što je na “otvorenom” webu se prikuplja pa potom koristi za odgovor na pitanja koja se upućuju. Prije bi korisnik dobio djelić informacije i za detalje bi morao kliknuti na ponuđeni link. To se ovime gubi.

Istina, netko će kliknuti na preporučene stranice s desne strane, koje Google postavlja u novi Google Search “kako bi poštovao izvore i omogućio im posjete”, no to je samo iz pravnih razloga također. Wikipedia ima ponuđene izvore na dnu svakog teksta pa oni donose zanemariv promet, što izdavači lako provjere kroz to otkud im dolaze korisnici.

Istovremeno, Google će zarađivati od informacija koju nudi u ovakvom obliku, što nije mala stvar s obzirom da ima 94 posto udjela u online pretragama. Zato se na konferenciji toliko slabo pričalo o ovome, prikazano je kao “mala stvar”, “novi korak naprijed za umjetnu inteligenciju”, iako je zapravo poveći udarac na izdavače, s kojima Google vodi konstantnu bitku vezanu za pravednu raspodjelu prihoda.

Činjenica je da Google povlači informacije koje je netko ponudio online i pritom potrošio resurse da bi učinio, bilo u smislu vremena ili novca ili oboje. Činjenica je i da Google donosi ogroman promet najboljepozicioniranima u pretragama, što znači da je odnos dvosmjeran. Nažalost, s ovim dodatkom se pretvara podosta u jednosmjeran…