Kada postanemo roditelji, pokušavamo na sve načine poticati razvoj naše bebe, bilo emocionalni, kognitivni ili motorički. Čitamo knjige, istražujemo na internetu, razgovaramo s prijateljicama, mamom, bakom ili pak potražimo savjet stručnjaka. Nekada naiđemo na komplicirane tekstove s još kompliciranijim metodama, pa se u svemu tome lako izgubiti. Posebice ako ste mladi roditelj, imate prvo dijete i sve je novo i nepoznato. Ono što će kasnije gotovo svi roditelji shvatiti jest da su najjednostavnija rješenja najčešće ona najbolja.
Kako bi dijete moglo zdravo rasti i razvijati se prema urednom obrascu razvoja, u prvim mjesecima života majka gleda, osluškuje i upoznaje vlastito dijete. Primjereno odgovara na bebine potrebe i stvara privrženost. Kada su sve fiziološke potrebe bebe zadovoljene, ostaje vrijeme za igru i učenje. Beba uči tako da se u prvim mjesecima zrcali mamine pokrete lica; kada se mama smije i beba se osmjehuje, kada mama isplazi jezik i beba ga pokazuje. Isto se događa i kada mama govori; iako beba još ne može motorički ponoviti niti proizvesti zvuk/riječ koju je čulo, svakako je negdje „sprema“, da bude spremna za korištenje u budućnosti. Stoga svakom roditelju, kada je u pitanju poticanje ranog jezično-govornog razvoja, savjetujem da djecu „kupaju govorom“. To znači da sve što se događa oko njih opisuju, imenuju i izgovaraju, tako da dijete može bogatiti rječnik, tj. povezivati događaje s pojmovima i riječima. Primjerice, kuhate ručak, dijete je pokraj Vas pa sve opisujete: Ja sada uzimam luk. Luk je povrće. Luk može „peči“ za oči, pa sam malo zasuzila. Sada ću taj luk narezati. Stavit ću ga u lonac. U loncu će se pržiti, pa ću na to staviti meso. Na temelju tih rečenica dijete uči imenice, glagole, prijedloge. Uči kako kombinirati riječi u rečenicu i da svaka riječ u drugačijoj poziciji u riječi ima drugačiji nastavak. Ovo je samo primjer kako kroz samo nekoliko rečenica dijete usvaja kompliciran jezik kao što je naš, piše Mamin kutak.
Slikovnice i priče dodatno mogu poticati i učvrstiti interes i zanimanje za učenjem jezika. Na njima zanimljiv način bogate rječnik i usvajaju sva ova gramatička pravila kao u primjeru s kuhanjem ručka. Danas na tržištu postoji mnoštvo jako dobrih slikovnica za poticanje početnog razvoja jezika i govora kod djece. Kod odabira slikovnice vodite se time koliko Vaše dijete ima godina i u kojoj se fazi usvajanja govora nalazi – ako govori tek nekolicinu riječi ili samo slogove i oponaša onomatopeje, birajte slikovnice s jednostavnim riječima koje se nalaze u njegovoj svakodnevnoj okolini, a koje možete pokazati i na slici i u stvarnosti pa tako proširivati pojam pokazujući ga u različitim kontekstima. Ako je dijete mlađe od godinu dana, birajte slikovnice koje imaju i drugačiji taktilni osjet; mekane stranice povoljne i za stavljanje u usta, deblje stranice, dijelove koji imaju drugačiju teksturu. Kod djece vrtićke dobi odlične su slikovnice koje imaju prozorčiće; na taj način možete podučavati i postavljanje pitanja, a imaju i onaj efekt iznenađenja kojeg djeca jako vole. Prilikom čitanja postavite pitanje, pazeći na intonaciju (uzlazna na kraju rečenice), poput: „Tko se krije iza grma? – Oooo, iza grma je mačka! – ako dijete još ne govori, sami odgovorite na pitanje ili tražite da vam dijete odgovori onomatopejom.
Kod čitanja slikovnica dopustite djetetu da samo lista stranice. Tako će učiti da se čita s lijeva na desno. Opisujte slike koje su prikazane i nakon čitanja postavljajte pitanja o tome što se dogodilo. Na taj način vježbate prepričavanje i pravilno slaganje riječi u rečenice. Polica s knjigama neka bude djetetu na dohvat, da je može samo pronaći i izabrati za igru.
I na kraju, ono najvažnije, neka Vam čitanje bude svakodnevni ritual; navečer se ušuškajte sa svojim djetetom i uživajte u čitanju. To će biti trenutak za zbližavanje koji svima uključenima donosi ugodu i korist.