Snažan rast modnog e-commercea za 24,9 posto u 2021. godini

U hrvatskoj modnom e-commercu prošle je godine zabilježen pozitivan trend rasta prema izvješću „Pregled godine“, redovitom istraživanju koje GLAMI provodi na svim tržištima otkrivajući dinamiku rasta i identificirajući glavne trendove koji će utjecati na industriju u budućnosti.

Prema dostupnim podacima sa statističkog portala Statista u kombinaciji s internim podacima o performansama GLAMI-ja, e-commerce segment u Hrvatskoj ostvario je rast od 24,9 posto. Navedeno je utjecalo i na povećanje udjela u ukupnom modnom tržištu za 23,25 posto te je ostvaren prihod od 2,67 milijardi kuna. S druge strane, offline, odnosno kupovina u fizičkim trgovinama u istom je razdoblju zabilježila pad od 1,12 posto. Nastavak rasta e-commercea očekuje se i ove godine, kao i sveukupno povećanje modnog sektora za 9,93 posto. Dodatno, u ovoj se godini za cjelokupno modno tržište predviđa prihod od 12,656 milijardi kuna, odnosno 2,932 milijardi kuna za modni e-commerce.

S obzirom na to da je jedan od glavnih imperativa globalnog lockdowna bila digitalizacija poslovanja, brojni su fizički trgovci u cilju zadržavanja konkurentnosti prilagodili svoje poslovanje, odnosno preselili ga na internet. Uz to, generalnom rastu e-trgovine dodatno su pridonijele zabrane koje su u pandemijskim mjesecima vrijedile za fizičke trgovine, poput ograničenog broja kupaca.

Kako bi ostali konkurentni i ispunili očekivanja sve zahtjevnijih kupaca, e-trgovci moraju slijediti e-commerce trendove. Neki od trendova koji su obilježili prošlu godinu, a bit će prisutni i u ovoj su hiper-personalizirana komunikacija i livestream kupovina. Hiper-personalizirana komunikacija podrazumijeva prilagodbu internetske trgovine ponašanjima i preferencijama pojedinog e-kupca, dok livestream kupovina podrazumijeva promociju proizvoda od strane influencera ili poznate osobe putem prenošenja videa uživo na društvenim mrežama i mogućnost paralelne kupnje proizvoda koji se promovira.

Prema istraživanju koje je GLAMI proveo među svojim partnerima, prošla je godina bila obilježena povećanjem cijena oglašavanja i troškova dostave, rastom konkurencije te manjom profitnom maržom koja je rezultat čestih sniženja. Osim toga, svojevrsni izazov za trgovce predstavljala je i nesigurnost kupaca oko dijeljenja svojih podataka zbog čega su se tvrtke nerijetko susretale s neučinkovitim oglašavanjem, odnosno neefektivnim digitalnim marketingom. S nekim od ovih izazova trgovci će se morati nositi i u ovoj godini, poput porasta konkurencije, većih troškova oglašavanja, ali i poteškoćama u transportu i proizvodnji te rastućim troškovima pod utjecajem inflacije. Upravo je jedan od glavnih izazova s kojima se tržište suočavalo u protekloj godini bila inflacija. Prosječna vrijednost narudžbe u modnom e-commerceu porasla je u prosjeku za 1,9 posto u odnosu na 2020. Inflacija je počela biti značajna u 4. tromjesečju, kada su potrošačke cijene porasle za 4,6 posto u odnosu na godinu prije. Samo u prosincu 2021. potrošačke cijene porasle su za 5,5 posto u odnosu na isto razdoblje godinu prije. Očekuje se da će inflacija ostati visoka i ove godine, jer većina e-commerce igrača planira povećanje cijena.