Zbog EU direktive o autorskim pravima promet s Googlea prema web stranicama izdavača pao 45 posto

foto:pixabay

Europska unija uvela je Direktivu o autorskim pravima i onemogućila Googleu prikaz dijelova sadržaja medijskih ili drugih izdavača, zbog čega se internetski promet na web stranicama istih tih izdavača smanjio za 45 posto, što je poprilično zabrinjavajuće i točno u onom smjeru koji su navodili kritičari Direktive.

Konkretnije, kroz članak 11. Direktive EU je prebacila odgovornost za one koji koriste sadržaj i za cilj joj je zaštiti autore tog sadržaja. Pa ako je netko nešto objavio i to se pojavi na drugom mjestu, trebalo bi se kroz posebne tarife naplatiti to pojavljivanje. Zamršena situacija, potpuno nepraktična s današnjim dobom i Google News je primjer za to, možda i najbolji.

Jer, mediji i izdavači kroz pojavu na Google tražilici dobivaju potrebne posjetitelje, koji potom mogu konzumirati ono što se nudi na web stranici. Što se Google News tiče, jasno navodi izvore i preusmjerava korisnika prema tim izvorima. Bez Googlea dogodilo bi se što i u Španjolskoj, posjeta bi osjetno pala i zapravo bi oni koji se sad bore protiv njega, izgubili. Tako se dogodilo 2014., kad je Španjolska pokušala naplatiti prikazani sadržaj na Google News. Kompanija se povukla iz te zemlje, a posjeta je pala.

Ali, europski dužnosnici vide samo jedno, potencijalnih 5,67 milijardi američkih dolara godišnje od oporezivanja Googlea, Amazona, Facebooka, Microsofta… Iako, to bi se sad moglo uvelike promijeniti s obzirom da je 45 posto pada prometa iznimno blizu polovici manje prometa nego u vremenu kad je Google kroz svoju tražilicu mogao prikazivati dijelove sadržaja pa na taj način dodatno reklamirati web stranicu te ponukati potencijalnog posjetitelja da klikne na link i vidi sve što se nudi.

Na kraju priče, prepoznat će se valjda greška i efekt koji postiže u negativnom smislu. Jer, čak kad se ostavi URL, naslov i dio uvoda, posjeta je pala u odnosu na razdoblje kad je u velikom “thumbnailu” ili iznad njega stajalo ime medija.

Bit će zanimljivo vidjeti kuda će nas ova promjena odvesti, ali uvijek priča ima dvije strane medalje. I ona medijska ima svoje razloge, i ona europska ima svoje razloge i ona Googleova ma svoje rzaloge.