Kao i nekoliko ranijih godina, i ove smo istražili koji se župani i županice najviše koriste najmasovnijim društvenim mrežama u RH. Za razliku od prošlih puta kada smo do rezultata dolazili samo na osnovu upotrebe Facebooka, sada smo svemu dodali i široko korištenu i sve popularniju aplikaciju u digitalnoj komunikaciji s građanima – Instagram, a provjerili smo i kako među županijskim čelnicima kotira upotreba Tik Toka…
Društvene mreže, svjedočimo duže vremena, zavukle su nam se pod kožu, još početkom tisućljeća i pojavom u Hrvatskoj MySpacea, no boom su doživjele prije 15-godina „ulaskom u igru“ Facebooka. Premda je FB i danas kod nas najdominantnija društvena mreža, ozbiljno mu se u prisutnosti i popularnosti bliže Instagram, Snapchat i naročito TikTok koji ubrzano osvajaju mlade, ali i starije korisnike širom svijeta.
Prema nekim podacima u Lijepoj Našoj broj FB profila prelazi dva milijuna, na Instagramu nas je preko milijun, milijunskoj zajednici bliže se i korisnici Tik Toka, a premda nije toliko popularan kao u zapadnim zemljama ni brojka onih na Twitteru nije zanemariva – tom platformom se služi nekoliko stotina tisuća Hrvatica i Hrvata. Dakako da su moć društvenih mreža u prezentaciji vlastitih pogleda, stavova, postignuća ili naprosto pružanju i razmijeni informacija širokoj bazi korisnika prepoznali mnogi, od običnih građana do krupnih gospodarskih korporacija, a dobitak su prepoznali i političari i javni dužnosnici, bilo kao odličan promidžbeni kanal, bilo u svakodnevnoj ili učestaloj komunikaciji kako bi poboljšali vlastita djelovanja.
Nakon što smo nedavno pomno prosurfali profilima gradonačelnika i gradonačelnica, sada smo istražili i kako, koliko njih- i na koji način- FB, Instagram i Tik Tok, koriste župani i županice, analizirajući stranice i uspoređujući aktualne brojke s kraja 2022. i početka 2023. s brojkama iz prethodne godine istraživanja, 2021. koja je, podsjetimo na to, a nije nevažno – bila i izborna. Ponovimo i to da su društvene mreže idealne za brza i (uglavnom) besplatna oglašavanja. Ne treba zanemariti niti utjecaj pandemije koja je u „novo normalnom“ značajan broj građana dodatno usmjerila na – za doba lockdowna u nekim situacijama nerijetko i jedinu izravnu- komunikaciju digitalnim sredstvima.
U odnosu na gradonačelnički kadar koji još nije u cijelosti prihvatio ili shvatio značaj mrežnih komunikacijskih sredstava – trećina ih ignorira i FB – situacija s ostalim aplikacijama je i daleko lošija – kod vodećih ljudi županija situacija je u tom smislu znatno povoljnija i pozitivnija. Facebook profile aktivnim drže svi županijski lideri, doduše s više ili manje objava i pratitelja.
I ovdje su neki- kao i kod gradskih „poteštata“ – koji su najbolje prepoznali Facebook kao jaku i super korisnu platformu za komunikaciju sa svojim građanima u proteklih godinu dana dodatno ojačali, poput bjelovarsko-bilogorskog župana Marka Marušića s gotovo 30-postotnim povećanjem pratitelja- s 4.800 na 6.200 – ili splitsko-dalmatinskog župana Blaženka Bobana koji je upisao 20 postotni rast broja FB fanova, s 4.400 u 2021. na 5.300 pratitelja u 2022., ili osječko-baranjskog župana Ivana Anušića, koji je broj Facebook fanova povećao s 13.300 na 15.000. Popriličan porast pratitelja, s 5.800 na 6.400, bilježi i sisačko-moslavački župan Ivan Celjak…
Boris Miletić, istarski župan, i ove je godine, potvrdio naslov uvjerljivo najpopularnijeg županijskog lidera na Facebooku s impozantnih 21.000 fanova, ispred drugoplasiranog Ivana Anušića (OBŽ), s 15.000 pratitelja, trećeg u redoslijedu Matiju Posavca (Međimurska županija), s 8.900 fanova, zatim Zlatka Komadine (PGŽ) i Ivana Celjaka (SMŽ), sa po – 6.400 pratitelja, a Top 10 listu zatvaraju: Marko Marušić (BBŽ) i Anđelko Stričak (Varaždinska županija) sa po – 6.200 fanova, Igor Andrović (Virovitičko-podravska županija) – 6.100, Blaženko Boban (SDŽ) – 5.300 i Damir Dekanić (Vukovarsko-srijemska županija) – 4.400 fanova i pratitelja.
Poredak pet vodećih identična je skoro lanjskoj tablici, s tom razlikom što su za 1 mjesto u redoslijedu pali Komadina i Celjak, dok se ispred njih na poziciju broj 3 probio Posavec koji je pak s liste Top 5 neznatno niže na ljestvici pomaknuo Androvića.
Boris Miletić i Igor Andrović su „obranili“ epitet najjačih kada se gleda broj FB fanova u odnosu na broj stanovnika njihovih županija. Njih dvojica su učestalošću objava, lokacijom korisnika i načinom komunikacije na FB-u odavno prerasli granice svojih županijskih sredina, a samim brojem fanova ravnopravno pariraju, pa i nadmašuju kolege i kolegice župane/ice s višestruko većom bazom potencijalnih fanova.
Miletić je brojčano gledajući Facebook „prijatelj“ s otprilike svakim desetim stanovnikom Istarske županije (108 fanova na 1.000 stanovnika/ica), blizu tome je i Andrović (87 pratitelja na 1.000 stanovnika/ica), kao i Posavec (85 fanova na 1.000 stanovnika/ica). Prema „per capita“ kriteriju četvrtu poziciju na listi zauzima M.Marušić (61), petu – Anušić (58). Prilično dobro stoje i Celjak (46), Antonija Jozić (Požeško -slavonska županija) – 42, Stričak (39), Ernest Petry (Ličko-senjska županija) – 35, Dekanić – 31 pratitelj na 1.000 stanovnika/ica…
Uz službene, župani i županice imaju i privatne profile, za koje se ne može kazati da su potpuno neaktivni, no statusi su im bitno rjeđi, makar sadržajno ponešto raznolikiji, iako i tu sa sličnim temama kao i na službenima- u prvom redu linkanja objava njihovih županija, važnijih ili prigodnih statusa županijskih gradova i općina, preko protokolarnih informacija do manjim djelom osobnog obraćanja i poziva na razmjenu mišljenja o županijskim ili političkim pitanjima.
Brojke na koje smo se ipak usmjerili više nego na samo kvalitetu objava na društvenim mrežama kažu i da uvjerljivo najjači Instagram profil među hrvatskim županima/cama ima – Ivan Anušić s 2.811 pratitelja, a slijede u poretku za njim: Boris Miletić – 2.234 fana, Antonija Jozić -1.801 pratitelj profila, Igor Andrović– 1.344, Marko Marušić – 1.326, Blaženko Boban – 1.247, Ivan Celjak – 1.040, Danijel Marušić – 818, Damir Dekanić– 596, Božidar Longin (Zadarska županija) – 478 fanova i pratitelja…
Instagram kao službeni profil koristi ipak četvrtina manje prvih ljudi županija u odnosu na Facebook, njih 16, a tu napose onda treba pohvaliti istarskog i osječko-baranjskog župana koji su u vrhu brojem pratitelja na obje „glavne“ mreže našeg provedenog istraživanja. Poredak prvih 10 na FB i Instagramu s minimalnim izmjenama pozicija se u velikoj mjeri podudara, brojka fanova kreće se od 3 (tri) do rečenih 2.811, a sadržaj i temu kao i inače na toj mreži, čine u ogromnom dijelu fotografski zapisi raznoraznih događanja- obilazaka, potpisivanja ugovora, sastanaka s ministrima, gradonačelnicima i načelnicima, plakati, čestitke u povodu najrazličitijih prigoda…
Tik Tok, mreža koja krupnim koracima grabi prema vrhu popularnosti nije se za sada „primila“ među županijskim liderima, pa na njoj nismo našli niti jednu hrvatsku županicu ni župana. Barem ne pod njihovim imenima.
Ivan Anušić: Komentari pratitelja izvrsna su ocjena mog rada i smjera kojim ide Županija
Facebook stranica osječko-baranjskog župana Ivana Anušića aktivna je od 2016. godine i bilježi kontinuirani porast pratitelja. Sredinom 2020. bilo ih je 9.100, prošle godine 13.300, a krajem siječnja 2023. godine županova stranica bilježi 15.437 pratitelja, kod čega je 183 osoba županu stranicu počelo pratiti tijekom zadnjih 28 dana. Na Instagramu župan Anušić ima 2.813 pratitelja, od čega svega 10 posto njih prati i županovu Facebook stranicu. Početkom godine župan Ivan Anušić otvorio je profil i na poslovnoj društvenoj mreži LinkedIn. S obzirom na to da je publika različita na svim društvenim platformama, različite su i teme odnosno objave koje se objavljuju.
Facebook kao najraširenija mreža svakako dobiva i najviše pozornosti, odnosno ima najveću interakciju s pratiteljima. Županove objave često prikupe i 2 tisuće oznaka „sviđa mi se“, a na svim društvenim mrežama se najčešće objavljuju sadržaji vezani uz rad Županije, odnosno projekti koji su u tijeku te dnevne aktivnosti župana. S obzirom na pozitivne gospodarske pokazatelje tijekom proteklih godina često su informacije o broju zaposlenih, porastu broja tvrtki i obrta te osiguravanju nužne poduzetničke i poljoprivredne infrastrukture od strane Županije teme objava koje izazivaju veliki interes pratitelja.
Objave vezane za važne datume u Domovinskom ratu i županovo sudjelovanje u obrani Hrvatske najčešće prikupe najveći broj interakcija. Zbog opsega posla župana Anušića, uz njega, društvene mreže moderiraju i članovi Kabineta. Jednako tako, osim župana koji često komentira i odgovara i sa stranice i sa svog privatnog profila, članovi kabineta odnosno administratorice odgovaraju na komentare i Facebook poruke u dogovoru sa županom, kažu nam iz Kabineta župana.
„Zbog čestih objava i velikog broja pratitelja svakodnevno nailazimo na zanimljive situacije, komentari pratitelja izvrsna su ocjena smjera kojim ide Županija kao i rada samog Župana te konkretne prijedloge često uvažavamo. Među Facebook porukama bude zanimljivih komentara i prijedloga jer se korisnici društvenih mreža često lakše „otvore“ u porukama nego u komentarima koji su javni“- tvrde nam župan i suradnici. Župan Anušić nastoji, dodaju nam, u razumnom vremenu odgovoriti na svaku od poruka.
S godinama se stvorila praksa da su stranice župana na društvenim mrežama i izvor servisnih informacija pa se građani često javljaju i s tom vrstom upita. Prednost društvenih mreža je brza komunikacija i to građani prepoznaju. Uz Facebook, Instagram i Linkedln profil, župan Ivan Anušić je registriran i na društvenoj mreži Twitter, no kako Twitter nije dovoljno zastupljen na području naše županije te ga stanovnici istoka Hrvatske vrlo rijetko koriste, prednost župan i Kabinet daju gore navedenim društvenim mrežama.
„Korištenje društvenih mreža postalo je gotovo obavezno. Ono je najbrži i najjednostavniji dvosmjerni komunikacijski kanal sa sugrađanima. Informiranje građana je i jedna od zadaća javne uprave, a društvene mreže omogućavaju da se to informiranje provodi na brz i jednostavan način. Time se svakako doprinosi i stvaranju povjerenje građana u javnu upravu i rad župana. Iako je korištenje društvenih mreža postalo uistinu ozbiljan posao i svakodnevno zahtijeva određeno vrijeme i brzu interakciju, mišljenja smo da su benefiti višestruki, osobito za krajnje korisnike, a to su stanovnici naše županije…“- napominju nam Ivan Anušić i suradnici iz Kabineta osječko-baranjskog župana.