Veliki problemi za električna vozila

FOTO:Pixabay

Nekoliko čimbenika učinit će 2023. godinu pravim testom za odlučnost vlada i automobilske industrije u pokretanju baterijskih električnih vozila (BEV) naprijed, prema Gartneru. Analitička tvrtka je rekla da će automobilska industrija ove godine doživjeti više nemira i problema nego inače. “2023. je trenutak istine za pokretanje potpune elektrifikacije”, rekao je Pedro Pacheco, potpredsjednik za analitiku u Gartneru.

„Nagli skok cijena električne energije u Europi čini troškove rada BEV-a manje privlačnima, neke zemlje, poput Ujedinjenog Kraljevstva, Švicarske i Australije, počinju uvoditi oporezivanje električnih vozila. Osim toga, Kina je ukinula subvencije za električna vozila početkom 2023., a globalna infrastruktura za punjenje još uvijek ima mnogo nedostataka u pokrivenosti, a prosječna kvaliteta usluge je loša“, tvrdi Pacheco.

Osim toga, naglo povećanje cijena sirovina kao što su litij i nikal će inherentno povećati troškove BEV-a, što će otežati proizvođačima originalne opreme (OEM) smanjivanje jaza u cijenama s unutarnjim izgaranjem. Kao rezultat toga, prodaja BEV-a može rasti znatno nižim tempom ili stati na nekim tržištima, zbog čega će ulaganjima vezanim uz BEV-e trebati više vremena da postignu rentabilnost.

Gartner očekuje da će se nestašice u opskrbnom lancu u automobilskoj industriji nastaviti do 2023. “Više od dvije godine nakon početka pandemije, proizvođači automobila još uvijek ne mogu predvidjeti kraj nestašice poluvodičkih čipova ili posljedičnu nestašicu vozila koja mogu proizvesti. Također se suočavaju s nedostatkom ključnih materijala za BEV baterije, što uzrokuje skok cijena robe,” rekao je Mike Ramsey, potpredsjednik analitičara u Gartneru.

“Digitalna transformacija maloprodaje automobila nije zastala, samo je smanjena”, rekao je Pacheco. “Kako izazovno gospodarsko okruženje polako pomiče automobilsko tržište s ograničene ponude na ograničenu potražnju, proizvođači automobila i trgovci ponovno će se usredotočiti na prijelaz na online maloprodaju. Također će to učiniti kako bi smanjili troškove prodaje“, pojašnjava Pacheco.

Ovo razdoblje pada pruža priliku CIO-ovima iz automobilske industrije da pomognu svojim tvrtkama da povećaju svoj tržišni udio putem tehnologije. Na primjer, nekoliko etabliranih proizvođača automobila pokušava se transformirati u tehnološke tvrtke, ali njihova korporativna kultura bila je glavna prepreka njihovim ambicijama. “Ovo mora biti njihova početna točka kako bi izbjegli povećanje jaza s domaćim digitalnim proizvođačima automobila i još više povećali svoje prihode korištenjem tehnologije”, rekao je Pacheco.

Gartner predviđa da će do 2026. godine više od 50% prodanih električnih vozila u svijetu biti automobili kineske marke. “Postoji više od 15 kineskih tvrtki koje prodaju električna vozila, a mnogi od njih su manji i mnogo jeftiniji od onih koje prodaju strani konkurenti”, rekao je Ramsey.

“Dok strani proizvođači automobila poput Tesle, VW-a i GM-a prodaju puno električnih vozila u Kini, rast je puno brži s kineskim tvrtkama“, tvrdi Ramsey.

Kako potražnja za električnim vozilima diljem svijeta raste, kineske tvrtke su u dobroj poziciji da iskoriste rast uz dobar pristup ključnim mineralima i kapacitetima za proizvodnju baterija u Kini. Gartner preporučuje da CIO-ovi iz automobilske industrije koji su usredotočeni na električna vozila integriraju softver za planiranje opskrbnog lanca i vidljivost kako bi osigurali bolje poslovne odluke o tome gdje se ključni materijali nabavljaju i osigurali otpornost ključnih materijala. Analitičari Gartnera procjenjuju da će do 2025. godine tehnološki divovi posjedovati dio operativnog sustava za 95% novih automobila na cestama.

Tehnički divovi počeli su istiskivati etablirane automobilske dobavljače Tier 1 kao pružatelje softvera za vozila, a također koriste svoje ekosustave kako bi preuzeli veći udio teritorija operativnog sustava vozila. Nadalje, nekoliko tehnoloških divova izravno je uključeno u razvoj, proizvodnju i prodaju automobila.

“Sam uspjeh neće biti moguć za tradicionalnog OEM-a ili dobavljača. Svaki od njih mora uspostaviti partnerstvo s barem nekim digitalnim divovima ako želi ostati profitabilan i konkurentan u industriji“, zaključuje Pacheco.