Google i Facebook su nas navikli da u oglasima koji se prikazuju na njihovim platformama ili web stranicama vezanima uz njihove oglase postoje kolačići za praćenje (eng., tracking cookies) i koliko god nam to smetalo, nekako moramo prihvatiti tu činjenicu. No, spoznaja da se tako nešto nalazi i na web stranicama institucija Europske unije ipak izaziva čuđenje te je podosta problematično.
Jer, te institucije se navodno bore za privatnost i sigurnost građana pa se ne očekuje da će raditi isto što i “negativci”. Ali, u potrazi za profitom, očito su i oni pokleknuli. Primjerice, 25 od 28 zemalja članica na svojim državnim web stranicama bilježi “trackere”, što je iznimno zabrinjavajuće. Dapače, u Francuskoj 52 različite kompanije prazi na taj način građane, u Latviji njih 27, u Belgiji 19, u Grčkoj 18… U Hrvatskoj sedam i po tome se Lijepa Naša nalazi na neslavnom petom mjestu među zemljama članicama Europske unije.
Samo Nizozemska, Njemačka i Španjolska nemaju zabilježene te napasnike, što znači da su to jedine zemlje Europske unije koje poštuju Opću uredbu o zaštiti osobnih podataka i paradoksalno je da druge to ne čine. No, poslije ovog izvještaja od strane Cookiebota, situacija će se sasvim sigurno uvelike promijeniti. U suprotnom bi to sve skupa bilo prilično paradoksalno i nevjerojatno.
Inače, “trackin cookies” pomiču proces običnog “kolačića” korak naprijed i šalje podatke vaših aktivnosti na internetu koji su obično povezani vašom IP (Internet Protocol) adresom s udaljenom bazom podataka za analizu. Mnogi “kolačići za praćenje” su dobroćudni i samo žele koristiti vaše informacije, zajedno s podacima milijun drugih anonimnih korisnika, a sve to u svrhu marketinških analiza. Ipak, neki “kolačići” su osmišljeni od strane programera kako bi slali specifične informacije korisnika, a to može uključivati imena i adrese koji se proslijeđuju središnjem računalu mreže za praćenje. Ukoliko glavno računalo prepozna cookie na pregledniku svaki put kada se učita oglas ili stranica, ono može poslati evidenciju vašeg posjeta i preciznije vam odrediti oglase prilikom vašeg sljedećeg posjeta. Tako će vam se, primjerice, neki oglasi obratiti imenom i spomenuti vašu lokaciju.
Za mnoge web korisnike, ovakva praksa predstavlja prijetnju njihovoj privatnosti i, sasvim prirodno, dovodi do zabrinutosti korisnika o tome kome zapravo takvi oglasi i njihove oglašivačke tvrtke proslijeđuju njihove korisničke informacije.